Lærernes top 10: Det skal et læremiddel kunne

Et godt læremiddel skal kunne: Liste med punkter om, hvad et godt læremiddel er

Hvad kendetegner et godt læremiddel?

Før du vælger nye læremidler, er der særligt ét spørgsmål, der bør trænge sig på: Hvad skal et læremiddel kunne?

For det er vigtigt at reflektere lidt over, hvilke egenskaber ved læremidler, der virkelig gør en forskel for både dig som lærer, men måske især også for dine elever. Inden du træffer dit engelig valg af materiale.

Med udgangspunkt i mange års erfaring med at lave læremidler og gode inputs fra lærere landet over, har vi lavet en top 10 med de vigtigste kendetegn, du bør kigge efter:

1: Differentiering og tilpasning: 

Et godt læremiddel tilbyder variation og mulighed for at tilpasse indholdet, så alle elever – uanset niveau eller behov – kan deltage. For eksempel kan det være opgaver på flere sværhedsgrader eller ekstra støtte til læsesvage.

2: Støtte til både receptive og produktive færdigheder: 

Materialet skal give eleverne mulighed for både at forstå (læse, lytte) og skabe (skrive, tale, producere) indhold. Balancen styrker læringen markant.

3: Overskuelig struktur og brugervenligt layout: 

En klar og intuitiv opbygning gør det let for både lærere og elever at navigere, finde opgaver og følge progressionen.

4: Tværfaglighed og samarbejde: 

De bedste læremidler kan bruges på tværs af fag og fremmer samarbejde – både mellem elever og lærere. For eksempel gennem fælles projekter eller opgaver, der kan løses i teams.

5: Nysgerrighed og elevproduktion: 

Læremidlet skal inspirere til at udforske, stille spørgsmål og skabe nyt. Det kan ske gennem åbne opgaver, kreative processer eller plads til egne idéer.

6: Kreative og praksisnære aktiviteter: 

Gode læremidler kombinerer teori og praksis, fx gennem hands-on opgaver, rollespil eller projektarbejde. Det øger motivationen og giver dybere forståelse.

7: Tydelige mål og evalueringsmuligheder: 

Det skal være klart, hvad eleverne skal lære, og hvordan de kan følge deres egen udvikling. Evalueringsredskaber og feedback-muligheder er afgørende for at styrke læringsprocessen.

8: Universelt design og tilgængelighed: 

Materialet bør være tilgængeligt for alle også elever med ordblindhed, særlige behov eller sprogudfordringer. Fx lydfiler, tekstbokse til mundtlig besvarelse eller materialer uden klassetrin-angivelser.

9: Fleksibilitet og løbende opdateringer: 

Digitale undervisningsmaterialer giver mulighed for hurtig opdatering, deling og tilpasning, så du altid har adgang til det nyeste indhold – uden at skulle investere i dyre, fysiske løsninger.

10: Brugerfeedback og dokumenteret effekt: 

Læremidler, der er afprøvet og anbefalet af andre lærere, giver ekstra tryghed. Se efter anmeldelser, brugererfaringer og mulighed for at dele egne erfaringer fx i relevante fora på Facebook.

Er der mere?

Nu har du læst vores bud på en top 10 over, hvad et læremiddel skal kunne. Måske er du enig, eller også mener du, at vi mangler nogle vigtige pointer?

Står du og skal til at vælge læremidler, så er det måske også en god ide at læse vores korte guide til, hvad du ikke må glemme.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev